Hello To Myself <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d3514530683853904140\x26blogName\x3dWo+Ai+Ni+%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87+~+Srikandi+Humaira\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://srikandiaisyahumaira.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://srikandiaisyahumaira.blogspot.com/\x26vt\x3d-3395462204992938597', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
Diary

About

Links

Stuffs

Follow
Cerpen : Aku Sedang Bercouple?
Saturday, December 31, 2011 | 7:38 AM | 1 speak(s)


Alhamdulillah. Aku menutup kitab suci al-Quran. Mengucup dengan perasaan syahdu. Maha Suci Engkau yang menyusun setiap bait perkataan. Semuanya indah penuh makna dan keberkatan. Moga aku terus istiqomah memegang amanah ini.

Sekarang di hadapan aku pantai gemersik bermelodi. Tenang saja iramanya. Aku membetulkan kedudukkan ku di atas batu yang besar. Moga apa yang aku sampaikan dalam forum perdana sebentar tadi masuk ke dalam hati-hati hamba-Mu yang mendengar. Dakwah itu merupakan kewajiban dan perlu dilaksanakan buat saham di akhirat yang bakal dipersembahkan. Segalanya kerana Mu ya Allah. Moga Engkau redha.

Aku berdiri. Niatku ingin merehatkan mata dan tubuh badan yang seharian bekerja menguruskan forum memandangkan sudah lewat malam.

“Umar.”

Aku berpaling, “Oh, Amran.”

Aku memandang wajahnya yang menunduk. Dahinya berkerut.

“Kau tak apa-apa kah?” aku memegang bahunya.

“Boleh aku tanya soalan sikit kat kau?”

“Boleh. Kau nak tanya pasal apa? Sejarah, biologi, kimia, ‘drawing’? Tanyalah,” aku berjenaka.

“Wah, hebat benar kau?”

“Eh, soalan kan. Nak tanya apa pun boleh. Tapi belum tentu aku dapat jawab,” aku tersengih.

“Kau ni.”

Tumbukan lembut menyapa bahuku. Kami ketawa.

Apabila keadaan kembali tenang, Amran bersuara, “Aku...”

Bunyinya seakan teragak-agak. Pasti ada kekusutan yang ingin diluahkan. Aku memahami situasi itu. Lantas aku mempelawanya duduk.

“Tarik nafas dalam-dalam. Cuba tanya perlahan-perlahan. Aku setia mendengar,” aku cuba memberinya ruang. Dia memandangku dan kembali menunduk.

“Sebenarnya aku rasa bersalah memandangkan aku dah mula bersama-sama kau menjalankan aktiviti dakwah dan tarbiyah dalam masa yang sama hati aku tidak tenang dengan sesuatu perkara yang aku masih lakukan,” Amran berhenti. Cuba mencari nafas baru.

“Teruskan akhi.”

“Aku ada mengenali seorang ustazah yang sama-sama turun padang dengan kita tempoh hari dalam satu seminar. Dulu kami cuma berkawan tapi setelah aku tahu dia suka aku, dalam diam aku sendiri jatuh...erm..suka..dia.

Sejak kami meluahkan isi hati masing-masing hubungan kami bukan sekadar kawan. Maksud aku seperti kawan tapi rapatla daripada kawan biasa.”

Aku mula memahami masalah sahabat aku seorang ini, “Kau ber’couple’?”

Dia memandangku menunduk dan memandang kembali, “Bolehkah?”

Aku tersenyum, “Sememangnya fitrah manusia mempunyai perasaan cinta. Lelaki akan tertarik kepada perempuan. Begitu juga sebaliknya. Cuma kau kena pandai mengawal perasaan itu. Jangan sampai berzina apatah lagi menghampirinya. Kau tahu itu, bukan?” aku memandangnya.

“Kau cakap macamlah tak kenal aku. Aku takkan buat itu semua,” nadanya sedikit beremosi.

Aku cuba menenangkan, “Aku percaya...”

“Aku sudah pun mengawal batas-batas pergaulan. Sms pun kadang-kadang. Kalau sms pun kami bertukar-tukar fikiran tentang fikrah islamiah. Jiwang pun tak ada lah sangat. Matlamat kami adalah ingin masuk syurga.”

Bunyinya seakan-akan mahu membenarkan apa yang tidak benar.

“Niat dan matlamat kau baik. Tapi kena ingat, niat mahupun matlamat tidak pernah menghalalkan cara. Haq dan batil tetap ada putih hitamnya. Firman Allah; ‘dan syaitan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam. Surah Ankabut ayat 38.”

Aku menyambung, “Sebenarnya kaca mata yang kau pakai sekarang adalah kaca mata syaitan. Syaitan yang menjadikan kau memandang baik perkara yang sebenar-benarnya tidak baik. Kau kena ingat syaitan begitu licik dalam mempengaruhi anak Adam. Peneman mereka di neraka kelak.”

Amran hanya membisu. Mata memandang ke hadapan.

“Bohonglah kalau kau kata tak pernah melayan perasaan rindu dan syahdu apa jua istilahnya dengan si dia. Sekecil-kecil zina pun pasti kau akan terpengaruh dengan zina hati.”

“Tapi macam mana kalau aku betul-betul nak jadikan dia permaisuri hati aku?”

“Usahakan ke arah itu. Jangan dicampurkan dengan rasa cinta yang membuak-buak kerana ia bukan lagi kerana Allah. Tapi kerana nafsu dan kehendak sendiri. Ikut hati, mati. Ikut nafsu, lesu.

Bila dah nikah nanti, luahkanlah sejuta rasa cinta kepada si dia pun takpe dah. Dalam mencari jodoh, makin kita tak kenal si dia sebelum kahwin, makin baik. Nanti banyak benda boleh borak lepas kahwin tentang diri masing-masing. Ni kalau semua cerita pun dah tahu sebelum kahwin, bosan tak tahu nak cakap pasal apa dah nanti. Kan kan kan?” aku cuba menyusun ayat sebaik mungkin.

Dia hanya menunduk. Aku meyentuh bahunya, “Sabar itu salah satu sifat orang mu’min. Aku tahu mungkin kau sangat-sangat nak, cinta, sayang dekat si dia. Kalau boleh, sekrang juga nak luahkan perasaan tu, ‘awak, saya sayang awak’ atau ‘awak, saya rindu awak sangat-sangat.’

Rasulullah pun romantik jugak. Rasulullah pun jiwang jugak. Tapi itu semua adalah selepas nikah. Mari kita lihat beberapa ayat Rasulullah mengenai cintanya kepada Saidatina Khadijah:
“Sungguh aku telah mendapatkan anugerah berupa cintanya,” dan “sesungguhnya aku mencintai orang-orang yang mencintainya,” melupakan Khadijah juga tidak pernah. Sabda Nabi SAW: “Tidak. Demi Allah, dia tidak pernah memberi ganti untukku seorang isteri yang lebih baik daripadanya.” Sehingga akhir hayat Khadijah, Rasulullah masih lagi kasih akan isteri yang paling dicintainya. Lihat. Baginda lagi romantis bebanding kita.”

“Jadi bagaimana aku nak putuskan hubungan ‘couple’ni?”

“Mudah. Katakan saja ‘itu tidak boleh, melanggar perintah Allah. Maaf.’ Itu caranya.”

“Habis macam mana kalau dia terluka? Kalau dia merajuk?”

“Kita sudah cakap secara elok. Maka sudah selesai tanggungjawab kita. Dia nak merajuk ke, apa ke selepas tu, itu masalah dia. Bukan masalah kita lagi.”

Dia mengeluh, “Susah kan kalau dah tejebak macam aku ni. Rasa berdosa sangat. Nak putuskan hubungan haram pun susah.”

“Memang susah kalau kita hanya memihak pada nafsu sahaja. Ingat, cinta selepas akad jauh lebih indah dan berkat. Cuba dan terus mencuba. Bak kata Aidil dalam lagunya.”

Aku berpesan sebelum terlupa, “Dan janganlah hati kita lembik sangat, cair dengan rajukan dia. Kuatkan hati. Sayangkan dan cintakan Allah lebih.”

Amran menarik nafas panjang. Ungkapan basmalah meniti di bibirnya. Dia mengeluarkan telefon bimbit menaip satu pesanan ringkas. Dari pemerhatian aku kira ditujukan kepada si dia. Butang ‘send’ ditekan.

“Aku kagum dengan kekuatan kau melawan godaan semua ni,” aku memandangnya.

“Terima kasih kerana sedarkan aku. Kaulah sahabat yang akan aku jumpa di syurga.”

“Best kan bila awal-awal lagi dah ‘confirm’ tahu Rasulullah SAW sedang menanti kita yang selalu berselawat dan ikut kata Nabi SAW di telaga Kauthar akhirat kelak. Siap-sedia untuk beri kita syafaat,” aku memandang ke hadapan. Menikmati udara malam di persisiran pantai.

“Uhibbuka fillah,” Amran meletakkan tangannya di bahuku.

“Uhibbuka fillah kaman,” aku membalas. Moga Allah redha.



SrikandiAisyaHumaira
03:30
01/01/2012
07 Safar 1433H

Labels:



♥ Older | Newer ❥
Hello To Yourself


Hello to myself hello to myself
Will you comfort me, saying don’t cry?
Hello to myself hello to myself
Will you tell me that I can do it?

Say It...

Cbox code here.


Listen...